50 ابزاری که هر کس باید آن ها را داشته باشد (قسمت چهارم)

اسکنه ی چوب (Wood Chisel)

کیت فریتز نجّار می گوید: «ابزار مورد علاقه ی من یک اسکنه ی 10 اینچ تخت با دسته ی چوب شمشاد است.» «ابزاری که در قرن 19 ساخته شده و وزن خوبی دارد. ابزاری که بیشتر از هر وسیله ی دیگری در دست دارم.» فریتز در منطقه ی سیبریِ ایالت ایندیانا بزرگ شد؛ جایی که هم پدر و هم پدر بزرگ اش هم روی زمین کار می کردند و هم کارهای چوبی انجام می دادند. در دوران تحصیل در دبیرستان، کیت پشت سر هم مسابقات سراسری سالانه را می برد. یکی از آن ها برای ساخت یک میز تحریر گنجه دار با تزئینات و کنده کاری های طرح چیپن دیل(Chippendale)، با محفظه ها، کشو ها و قسمت ها مخفی بود. با هدف تحصیل در رشته ی الهیات، به واشنگتن دی سی رفت و در دانشگاه کاتولیک شروع به تحصیل کرد. امّا در نهایت کار ساخت مبلمان بود که او را به خود خواند. بیل و هیلاری کلینتون یکی از میز های ناهار خوری او را دارند که قیمتی در حدود 30000 دلار دارد. چند سال پیش فریتز کارگاهش را از زیر زمین مدرسه ی علوم دینی به شهر یاسپر تغییر مکان داد. او آنجا، اکثراً با استفاده از ابزار دستی، مبلمان هایی را با الهام از طرّاحی های قدیمی می سازد. و به هیچ عنوان از یک تکّه کاغذ سنباده هم استفاده نمی کند. او می گوید: « با توجّه به اثرات ابزار روی چیزی شما می توانید بگویید که واقعاً عتیقه هست یا نه.» «پیش از سال 1880 سنباده کاری ای در کار نبود. من می توانم همان نتیجه ی سنباده زنی را با یک اسکنه ی خیلی تیز به دست بیاورم.»

چالک لاین (Chalk Line)

شیوه ی کار چالک لاین بسیار ساده است. یک قرقره ی ریسمان دسته دار که از درون یک مخزن گچ پودر شده می گذرد. برای رسم یک خط راست زمان  بریدن یک تخته ی بلند، یا برای قرار دادن صفحه های دیوار ها مطابق نقشه در زمان چارچوب زدن، چیزی بهتر از آن عمل نمی کند.

آچار آلن (hex key)

با نام آچار شش گوش هم شناخته می شوند. آچار های آلن آچار هایی با مفهوم سنّتی آن نیستند. بلکه بیشتر شبیه به پیچ گوشتی هستند، چون به جای اینکه دور سَریِ اتّصالات قرار بگیرند، درون آن ها قرار می گیرند. آلن ها برای باز کردن مبلمان و پیچ های تنظیمِ روی بدنه ی شیر های آب بسیار به کار می آیند.

گوشی صداگیر (Earmuff)

آسیب شنوایی دائمی است، امّا قابل پیشگیری هم هست. گوشی های صداگیر بر خلاف گوش گیر ها و هدفن ها حفاظت حداکثری را فراهم می کنند. ابزارهای واقعاً پر سر و صدای کارگاهی مانند ارّه ی برقی و اره دیسکی ممکن است با صدایی بیش از 100 دسیبل کار کنند. صدای بالاتر از 85 دسیبل به گوش آسیب می زند. محصولی را انتخاب کنید که نرخ کاهش نویز (NRR) بالایی داشته باشد. ترجیحاً بین 23 تا33.

چراغ قوّه (Flashlight)

چراغ قوّه چیزی بیش از استفاده در شرایط اضطراری رفتنِ برق کاربرد دارد. برای روشن کردن قسمت های تاریک کارتان مدلی با سر قابل چرخش بخرید. چراغ قوّه ای را انتخاب کنید که روی بدنه اش آهن ربا داشته باشد، تا بتواند به لوله ها، میله های فولادی یا درون وسیله ای که مشغول تعمیر آن هستید بچسبد. برای کاربرد های واقعاً خشن و زمخت یک چراغ قوّه ی اِل ای دی با رتبه بندی افتادن از ارتفاعِ هر چه بالاتر را انتخاب کنید: بعضی از چراغ قوّه های با کیفیّت صنعتی دارای رتبه بندی افتادن از ارتفاع 25 فوت هستند.

شن کش (Bow Rake)

نیرومند و ساده؛ شن کش بهترین وسیله برای جمع آوری موادّ در هم فشرده، مثل سنگریزه یا تکّه چوب های در هم پیچیده است. قسمت قوسی به عنوان جذب کننده ی ضربه عمل می کند، که از دست های شما حین کار محافظت می کند. اگر آن را پشت و رو کنید، قسمت صاف پشتی آن می تواند برای تراز کردن خاک استفاده شود.

ولت/اهم متر (Volt/Ohmmeter)

این ابزار بسیار بیشتر از آنچه نام اش بیان می کند چند کاربرده است. جدای از اندازه گیری ولتاژ و مقاومت(اهم)، مقدار جریان را هم اندازه می گیرد(آمپراژ)، و مدرن ترین نسخه ها ی ابزار صدایی می دهند تا بسته بودن مدار را مشخّص کنند.(مسیر کامل برای جاری شدن جریان الکتریکی)

اسکنه ی آهن تراش (Cold Chisel)

از اسکنه ی آهن تراش برای بریدن پیچ ها، پرچ ها و گیره ها و برای بریدن فلزات سرد(و نه فلزات مشعلی یا کوره ای) استفاده کنید. با یک چکش سر گرد که ترجیحاً  سر آن 1/8 اینچ بزرگ تر از انتهای اسکنه باشد روی آن بکوبید. با گرفتن تنه ی اسکنه با انبر کلاغی، می توانید نوک اسکنه را بهتر ببینید. همیشه هنگام کوبیدن اسکنه ی آهن تراش عینک ایمنی بپوشید و هرگز از آن بر روی سنگ یا سیمان استفاده نکنید.

چکّش یک سر گرد (Ball-Peen Hammer)

با طرف صاف چکّش یک سر گرد می توان اسکنه های آهن تراش و منگنه ها را کوبید؛ و با طرف گنبدی شکل آن می توان لبه های پرچ ها را کوبید یا روی ورقه های خمیده ی فلزی کار کرد. چکّش دارای وزن های متفاوت، از 4 تا 50 اونس می باشد(مدل های بزرگ به عنوان چکش آهنگری مورد استفاده قرار می گیرند)، امّا سایز 16 اونسی  بسیاری از کارها را به خوبی انجام می دهد و در یک جعبه ابزار شلوغ هم می توان آن را جا داد.

پیچ گوشتی همه کاره (Multibit Screwdriver)

از آنجا که پیچ گوشتی شما باید با هر پیچی که در حال پیچاندن آن هستید بخورد، یک پیچ گوشتی با سری های قابل تعویض، جایگزین جمع و جور و راحتی برای یک کشوی پر از ابزار خواهد بود. به علاوه، یک پیچ گوشتی دستی اغلب کارهای کوچک را سریع تر از یک پیچ گوشتی شارژی انجام می دهد.

Comments

Popular Posts