50 ابزار که داشتنش به شما کمک می کند (قسمت سوم)

  متّه (Drill Bit)
 اکثر ما می توانیم تقریباً برای همه ی سوراخ کاری های عمومی، با یک مجموعه ی 15 تا 18 اینچی مته های فولاد سرعت بالا کارهایمان را راه بیندازیم. برای انجام کارهای خاص مثل سوراخ کردن یک دیوار آجری یا سوراخ کاری در یک الوار پر از میخ، نیازی نیست که یک مجموعه ی کامل جدید تهیه کنید. این مته های گران قیمت و تک کاربرده را یک دانه یک دانه بخرید. در سال های پیش رو مته هایی با خصوصیّات ویژه ساخته خواهد شد که به شما امکان می دهند که بدون نیاز به رفتن هر باره به فروشگاه های ابزار، هر کاری که برای تان پیش می آید را انجام دهید. انبر قفلی(Locking Plier)ابزاری قدیمی؛ انبر قفلی ها(ثبت اختراع آن ها به 1924بر می گردد) گاهی اوقات با برند وایز گریپ(Vise-Grip) شناخته می شوند. انبر قفلی ها کاربردی مشابه انبر های معمولی دارند؛ به علاوه ی اینکه به عنوان آچار یا انبر یا گیره ی جوشکاری هم استفاده می شوند. قدرت آن ها برای جدا کردن میخ های سرسخت یا بست های فلزی حصارها به خوبی به کار می آید.تراز (Level)یک تراز 9 اینچی برای انجام کارهای کوچک مثل آویزان کردن عکس عالی است؛ امّا برای پروژه های بزرگ تر مثل تراز کردن اسباب و وسایل و کتاب خانه ها یا پایه های نگه دارنده ی حصار یا صندوق پست به یک تراز دو فوت یا بلند تر نیاز دارید. امتیاز دیگر: می توان از تراز های بلند به عنوان یک خط کش راست خوب استفاده کرد.ارّه ی دیسکی (Circular Saw)زمانی که صحبت از ایجاد برش هایی صاف بر روی انواع مختلف موادّ باشد، هیچ چیزی از نظر سرعت و راحتی حریف ارّه ی دیسکی نمی شود. می تواند الوار و تخته چند لا را ببُرد. یک ارّه ی دیسکی با صفحه ی میخ بر، می تواند کار های تخریبی را هم انجام دهد. با یک صفحه ی پروفیل بر می توان روی سنگ و فلز هم کار کرد.

اسپری روغن (Spray Lube)

اسپری های روغن بسیار زیادی وجود دارند، مانند لیکویید رنچ(Liquid Wrench) و جیگ آ لو(Jig-A-Loo). امّا نمادین ترین آن ها دابلیو دی40(WD-40) است. اسم آن مخفف عبارت چهلمین تلاش برای جایگزینی آب است. به این دلیل که مخترع آن نورم لارسن(Norm Larsen)، بنیانگذار کمپانی شیمیایی راکت(Rocket Chemical Company) در سن دیگو، برای دست پیدا کردن به فرمولی که زنگ زدن آهن را با جانشین سازی آبی که باعث آن است متوقف کند، چهل بار تلاش انجام داد. دابلیو دی40 چسب را پاک می کند، اجزای دوچرخه را تمیز می کند، صدای جیر جیر را از بین می برد و پیچ های زنگ زده را آزاد می کند. و تعدادی کاربرد غیر معمول هم دارد: یکبار پلیس از آن برای بیرون آوردن یک دزد برهنه که درون کانال تهویه هوا گیر کرده بود استفاده کرد.متر (Tape Rule)متر اندازه گیری ابزار فنری جالبی است که ترکیبی از جمع جور بودن و سرعت است. سرِ آن را روی زمین در محل تقاطع زمین و دیوار بگذارید، بعد متر را تا انتهای دیوار بالا ببرید، تا بلندی سقف را اندازه بگیرید. متر را به صورت افقی بکشید؛ به اندازه ی کافی محکم هست که بتواند با طول چند فوت بدون خم شدن به صورت صاف بایستد. مدل 25 فوتی آن برای انجام کارهای ساخت و ساز خانه به اندازه ی کافی بلند است. در عین حال برای گذاشتن در کیف کمری یا وصل کردن به لباس تان به اندازه ی کافی کوچک و سبک است.

چکّش (Hammer)

30000 هزار سال قبل از میلاد کسی با بستن یک سنگ به یک چوب سرنوشت بشر را تغییر داد. اصلاحی که سرعت و دقّت کاربر را افزایش داد. چکّش متولد شد. بعد تر برنز به آن اضافه شد، بعد از آن آهن، و بعد از آن فولاد به کار گرفته شد؛ مادّه ای که می شد قالب گیری شود، به گونه ای که بسیار کارآمد شود. امّا با گذشت این هزاره ها دسته ی چوبی همچنان باقی مانده است؛ صنعت گران به خاطر وزن کم، جذب ضربه و توازن، آن را ترجیح داده اند. این افزایش سریع قیمت خانه قبل از جنگ جهانی دوم بود که فرم چکش امروزی را تغییر داد. ممکن است یک میخ کوب سریع باشد، امّا هیچ چیز جای احساسی که کوبیدن یک میخ در دو یا سه ضربه می دهد را نمی گیرد.

ماسک تنفّسی (Dust Mask)

برای یک چهارم قرن گذشته ادی هیبرت(Eddie Hibbert) با صبر و حوصله طبقه بندی ها، درها و سایر ساخته های قدیمی را بازیابی کرده است؛ و تبدیل به یک اسطوره ی زنده در انجمن مرمت آثار نیویورک سیتی شده است. با وجود فضای دوستانه و غیر رسمی کارگاه اش در بروکلین، به خاطر وجود تراشه های چوب، خرده آشغال ها و خاکه های آسیب زننده به ریه- که بعضی از آن ها حاصل کار بر روی قطعاتی بودند که قبل از قانون ممنوعیت رنگ های بر پایه ی سرب در سال 1978 در آمریکا ساخته شده بودند- کارش زیان آور و پر خطر شده بود. هیبرت می گوید:« این چیزها بالاخره آدم را می کشد.» به این خاطر است که ابزار تعیین کننده و حیاتیِ کار او یک لیسه یا رنده نیست؛ یک دهان بند طبی است. مؤسسه ی بین المللی ایمنی و سلامت شغلی، برای حذف غبار سرب یک ماسک دور انداختنی یا از نوع کارتریجی نیمه با رتبه بندی P100 را توصیه می کند. برای هیبرت خریدن بهترین دهان بند طبی ای که می توانست پیدا کند درست ترین راه خرج کردن پول بود. دمیدن زندگی جدید به معماری قطعه های قدیمی کار هیبرت است. امّا به نظر او محافظت از ریه هایش مهم تر است.  میخ ران (Nail Set)یک میخ ران به شما امکان می دهد که سر میخ ها را بدون آسیب زدن به سطح اطراف با آن هم سطح و یا کمی داخل تر کنید؛ و بعد سوراخ ها را با بتونه ی چوب بپوشانید. از آنجایی که می توان از میخ رانی که یک سایز بزرگ تر از چیزی که نیاز دارید استفاده کرد، بنابراین سعی نکنید که از یک سایز پایین تر استفاده کنید. این کار می تواند باعث آسیب زدن به نوک ابزارتان شود. برای اطمینان از اینکه اندازه ی درست را گرفته اید، یک مجموعه ی چهار تایی بگیرید: 1/32، 1/16، 3/32 و 1/8 اینچ.

گیره (Machinist Vise)

یک گیره، چه از نوع ثابت و چه نوع مفصلی، مانند یک تعداد دست اضافه(واقعاً قدرتمند) برای محکم نگه داشتن چیزی که روی آن کار می کنید است. مدل های چدنی در انجام بیشتر کار ها به خوبی عمل می کنند، امّا یک گیره از جنس فولاد آهنگری شده را می توانید برای انجام هر کار سنگینی به کار ببرید. اگر زیاد لوله می برید، از یک گیره با فک های V مانند برای گرفتن اجسام گِرد استفاده کنید. برای کوبیدن نه چندان محکم فلزات، از گیره هایی که دارای یک سندان در قسمت پشتی فک ها هستند استفاده کنید. گرچه جای یک سندان آهنگری را نمی گیرد، امّا برای انجام پروژه های کوچک به کار خواهد آمد.

Comments

Popular Posts