راهنمای خرید دم باریک

راهنمای خرید دم باریک

از میان انواع انبرهای مختلفی که برای امور خاص طراحی شده است، دم باریک جزو ابزارهایی ست که تقریبا در تمام صنعت ها و مشاغل کاربرد دارد.
وقتی صحبت از دم باریک میشود ناخودآگاه تصویر یک انبر با لبه های کشیده و باریک و دسته قرمز در ذهن مجسم میشود. زیرا این وسیله را بارها دیده و مورد استفاده قرار داده ایم.
انبر دم باریک در اندازه ها و اشکال مختلفی تولید میشود که کاربردهایی مشابه هم دارند. با پیشرفت صنعت ساخت ابزار امروزه تقریبا برای هرمنظوری که فکرش را بکنید ابزاری ساخته شده است. در ابتدا شاید دم باریک هم فقط برای مشاغل صنعتی و ماشین آلات کاربرد داشت ولی بعدها بر حسب نیاز، این انبر برای مصارف در صنعت الکترونیک و حتی طلاسازی نیز عرضه شد. با این تفاوت که در اندازه های کوچکتر و ظریفتر ساخته شدند.
جنس انبر دم باریک عموماً از فولاد آبدیده تهیه میشود تا در حین کار کج نشده و همچنین دچار زنگ زدگی نشود. اما فولادی بودن آن دلیل بر از رده خارج شدن آن نمیشود، زیرا بسیاری از مصرف کنندگان این امر را نادیده میگیرند که دم باریک عمدتاً برای انجام کارهای ظریف و بدون نیاز به فشار مضاعف ساخته شده است. لذا جاهایی که میبایست از انبردست استفاده کنند، بدلیل فشار بیش از حد به دم باریک باعث کج شدن آرواره های آن شده و در نهایت این ابزار عملاً کاربرد خود را از دست خواهد داد.
دم باریک عموماً به سه نوع تقسیم میشود.

دم باریک ساده

دم باریک دم گرد

دم باریک سر کج

که هر کدام از موارد بالا در اندازه های مختلف و با امکانات مختلف تولید شده اند.
بعنوان مثال در بعضی از دم باریکها فنری کوچک در قسمت انتهایی فک قرار دارد که باعث میشود با رها کردن دسته بلافاصله فکها از هم گشوده میشوند.
بیشترین مصرف دم باریک در بین برقکارها بوده و با استفاده از آن از بین خیل عظیم سیمها میتوانند سیم خاصی را بیرون کشیده و روی آن کار کنند.
نوع دم کج و دم گرد نیز در بین تعمیرکاران الکترونیک، و طراحان یا تعمیر کاران طلا و جواهر بسیار کاربرد دارد و به جرأت میتوان گفت از اصلی ترین ابزار این صنف میباشد.
برای شناخت یک دم باریک مناسب در حین خرید این نکته را هرگز نباید فراموش کنید که همه ی ارزش و کاربرد یک دم باریک همان چند میلیمتر ابتدایی نوک فک ها میباشد. لذا در حین خرید به دقت بررسی کنید که آیا دهانه فک کاملا بر هم منطبق میشود یا خیر، برای اطمینان از این گزینه، ابتدا دم باریک را بسته و سپس نوک آن را جلوی یک منبع نور مانند لامپ بگیرید تا از به هم چسبیده شدن کامل آن مطمئن شوید. و نکته دوم اینکه دسته ها را یکی به چپ و یکی به راست تکان داده تا از لق نزدن و انطباق کامل نوک دم باریک اطمینان حاصل شود.

Comments

Popular Posts